adevarul.ro


Publicat: 6 Oct 2011, 16:31 Actualizat: acum 6 ani comentarii

  

Lansat cu surle şi trâmbiţe la sfârşitul anului trecut, postul 10 TV a rămas fără angajaţi şi nu mai are bani să achite nici măcar utilităţile la studioul lui Radu Moraru. Televiziunea generalistă 10 TV, deţinută de compania de cablu RCS&RDS, a pornit la drum, în decembrie anul trecut, cu o grilă de programe anemică care nu a adus audienţa scontată.

Astăzi, staţia a ajuns să difuzeze la nesfârşit reluări ale celor patru emisiuni („Matinalii”, „Naşul”, „Mbela Ciao” şi „Daruri de la campioni”) pe care le-a produs.

Conform Asociaţiei Române de Măsurare a Audienţelor (ARMA), 10 TV a înregistrat în luna ianuarie a acestui an o medie de 11.493 de telespectatori la nivel urban.

Potivit lui Radu Moraru, „încă din prima lună 10 TV s-a poziţionat în primele 15 posturi ale României şi dacă nu ar fi fost dinamitat din interior, postul ar fi fost în creştere. După luna martie s-a renunţat la măsurarea audienţelor pentru că RCS&RDS nu a mai plătit ARMA. Compania RCS&RDS a refuzat încă din primul moment să semneze contracte de publicitate pentru a încasa bani, spunând că nu îi interesează acest lucru”.

„Din primele zile, 10 TV a făcut audienţă mai mare decât celelalte posturi de sport sau de muzică ale grupului RCS&RDS, posturi în care Zoltan Teszari a investit 150 de milioane de euro”

Este evident că televiziunea a fost lansată  în urma unui proiect făcut „pe genunchi”. În loc să înceapă în forţă cu o grilă puternică de programe, prima emisie a postului 10 TV a fost formată din două filme şi emisiunea „Naşul”.

Radu Moraru, director al postului, a declarat la momentul respectiv că era vorba de o „grilă provizorie”, precizând, în acelaşi timp, că noile programe vor fi lansate în luna februarie a acestui an, lucru care, bineînţeles, nu s-a mai întâmplat. Din cele spuse de Moraru, grila trebuia să fie una complexă cu „emisiuni, programe de ştiri şi filme de calitate”. Mai mult decât atât, „Naşul” a anunţat, în decembrie anul trecut, că bugetul staţiei pentru 2011 va fi de 10 milioane de euro.

Întrebat de „Adevărul” dacă proprietarul staţiei a investit această sumă, Radu Moraru a spus că nu, fără a oferi însă mai multe detalii.  Lipsa investiţiilor s-a văzut din plin în calitatea producţiilor, care aduceau cu cele realizate la începutul anilor ’90.

Factura la utilităţi, neachitată

Mai mult decât atât, postul TV a ajuns în situaţia de nu-şi mai permite să plătească nici măcar utilităţile la studioul în care era realizată emisiunea „Naşul”.  „Noi aşteptăm, dar nu avem unde să începem”, a declarat Radu Moraru pentru „Adevărul”. „Omul de la care a fost închiriat studioul ne-a tot dat dat mesaje, să se plătească curentul, apa, gazul, ce mai e pe-acolo. Eu nu am ce să fac. Dacă atât apreciază ei brandul «Naşul», că nu sunt în stare să asigure un studio, eu ce să mai zic?”, a mai spus Radu Moraru.

Omul de televiziune a declarat ieri pentru Mediafax că 10 TV este în moarte clinică. El a plecat la Budapesta, unde se va duce la cartierul general al RCS&RDS, pentru a-i cere o explicaţie patronului Zoltan Teszari, întrucât marţi la postul TV au fost daţi afară foarte mulţi angajaţi. „10 TV este în moarte clinică, pentru că, din luna aprilie, au decis să scoată toate emisiunile de pe post, au lăsat doar «Naşul» şi au dat reluări din epoca de piatră. Nu s-au adus alte emisiuni în loc. Oamenii au fost ţinuţi pe margine câteva luni. Credeam că e temporară povestea, am sperat că în toamnă, acum, să pornim motoarele, dar am aflat ieri (marţi, n.r.) că foarte mulţi oameni au fost daţi afară. A fost o campanie de dat afară”, a spus Radu Moraru.

Potrivit lui Radu Moraru, oamenii care lucrează pentru „Naşul” nu au fost angajaţi ai RCS&RDS, „dar au fost daţi afară de la celelalte emisiuni cameramani, realizatori, producători”. Moraru a spus că intenţionează să îşi facă în perioada următoare un blog – nasul.tv. Dacă peste vară toate emisiunile au fost în vacanţă, în această toamnă, realizatorii acestora nici nu au mai fost anunţaţi dacă mai au sau nu de muncă. Mbela Nzuzi, care avea emisiunea „Mbela Ciao”, spune că nu a mai fost contactată de cei de la 10 TV.

Nimeni nu ştie nimic

„Aştept un semn de la ei, dar nu cred că se mai reia emisiunea şi nici nu ştiu dacă mai au vreun plan pentru că deocamdată producţia este suspendată”, a declarat Nzuzi. Mbela a avut ultima ediţie a emisiunii sale la sfârşitul lui mai, iar la 1 iulie, contractul cu RCS&RDS s-a încheiat.

Nici Liana Pătraş, fosta realizatoare de la Realitatea TV, „nu a făcut mulţi purici” la 10 TV.  Pătraş fusese cooptată în echipă pentru a se ocupa de principalul buletin de ştiri împreună cu Adrian Ardelean, realizator la Europa FM.  Cei doi au realizat, până la urmă, seria de emisiuni-interviu „Daruri de la campioni”.

„10 TV este în moarte clinică. Din luna aprilie, au decis să scoată toate emisiunile de pe post, au lăsat doar «Naşul» şi au dat reluări din epoca de piatră.”

„Dacă atât apreciază ei brandul «Naşul», că nu sunt în stare să asigure un studio, eu ce să mai zic?”

Radu Moraru

realizator „Naşul”

RCS&RDS investeşte, totuşi, în alte produse

Cu toate că a lăsat de izbelişte postul 10 TV, compania de cablu a făcut investiţii importante pe piaţa de media în ultimul an. RCS&RDS va lansa o televiziune de ştiri Digi News, a achiziţionat drepturile de difuzare ale mai multor competiţii sportive şi a cumpărat o televiziune locală. Firma a achiziţionat anul acesta şapte dintre cele nouă opţiuni din Liga I, pentru suma de 58 de milioane de euro pe trei ani. Pe lângă acestea, Digi Sport deţine drepturile de difuzare ale mai multor competiţii sportive din România şi din afară.

Pentru lansarea staţiei de ştiri, au fost cooptaţi mai mulţi jurnalişti din curtea Antenelor. De asemenea, realizatorii Emma Zeicescu şi Cosmin Stan de la Realitatea TV au făcut pasul către Digi News. Staţia este condusă de Mihai Stegerean, fost producător al Observatorul de la Antena 1.

Potrivit informaţiilor „Adevărul”, la staţia de ştiri se lucrează „în orb”. Mai precis, jurnaliştii angajaţi merg pe teren, realizează materiale care sunt adunate într-un buletin de ştiri prezentat de Liana Pătraş.

O altă investiţie a operatorului de cablu a fost Analog TV, o televiziune proaspăt achiziţionată, care transmite în Timişoara. Odată cu preluarea staţiei, compania a schimbat managementul staţiei şi a făcut investiţii serioase.