
 
 
 
 

Scrisoare deschisă  
a Echipei de campanie a domnului Traian Băsescu  

către președintele – director general al SRTV, domnul Claudiu Săftoiu 
 
 

 
 

Domnule Preşedinte – Director General, 
 
 

Vă semnalăm că postul public de televiziune TVR 1 nu a dat dovadă de 
imparțialitate pe durata campaniei referendumului pentru demiterea președintelui 
României, domnul Traian Băsescu, și nu a respectat echilibrul dintre părerile pentru și 
împotriva demiterii, așa cum este el prevăzut de legislația în vigoare.  

 
 
 
Astfel: 
 
(1) - conducerea Societății Române de Televiziune (SRTV) a impus o grilă de 

programare a emisiunilor electorale care îi favorizează, în mod evident, pe susținătorii 
demiterii domnului președinte (nominalizați în documentele SRTV drept reprezentații 
„USL”) și a refuzat orice propunere de negociere pe care Echipa de campanie a 
domnului Traian Băsescu a înaintat-o reprezentanților SRTV de șase ori în scris, pe mail 
și pe fax, și de mult mai multe ori verbal; grila de programare a emisiunilor electorale 
propusă inițial de SRTV acorda susținătorilor demiterii domnului președinte cele mai 
bune spații de emisie (ultimele emisiuni din campanie, cea de joi, 26 iulie 2012, pentru 
postul TVR 1, și cea de vineri, 27 iulie 2012, pentru postul TVR info);  

 
(2) – pe durata campaniei, domnul Traian Băsescu a fost prezent la postul public 

de televiziune TVR 1 timp de 1 oră și 38 de minute în timp ce reprezentanții USL au 
fost prezenți timp de 3 ore și 51 de minute; menționăm că 8 minute din intervalul 
alocat domnului Traian Băsescu reprezintă sancțiunea acceptată, în fața membrilor 
Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), de reprezentanții SRTV pentru invitarea 
domnului Crin Antonescu în data de 16 iulie 2012 la o emisiune situată ilegal în afara 
spațiului electoral, dar în timpul căreia invitatul a transmis mesaje electorale; 

 
(3) - pe durata campaniei, domnul Traian Băsescu a fost prezent la postul public 

de televiziune TVR 1 de două ori (în emisiunile electorale de joi, 12 iulie 2012, și marți, 
24 iulie 2012) în timp ce reprezentanții USL și susținătorii demiterii domnului președinte 
au fost prezenți de șase ori (în cadrul unor ediții speciale luni, 16 iulie 2012, și luni, 23 
iulie 2012, în cadrul unor emisiuni electorale marți, 18 iulie 2012, miercuri, 19 iulie 
2012, și joi, 26 iulie 2012, și în cadrul „Jurnalului TVR” de joi, 26 iulie 2012); menționăm 
că domnului Traian Băsescu i s-a impus de către conducerea SRTV o a treia programare 
la o emisiune electorală marți, 17 iulie 2012, în același interval orar în care domnia sa 
avea programată o participare la o altă emisiune de televiziune; deși acest lucru a fost 
anunțat din timp reprezentanților SRTV pentru a se reprograma intervenția, aceștia au 
refuzat să acorde alt spațiu de emisie domnului Traian Băsescu, impunând grila de 
programare care îi favoriza, în mod evident, pe susținătorii demiterii domnului 
președinte;  

 



(4) – totodată, emisiunea informativă de pe postul public de televiziune TVR 1 
„Jurnalul TVR”, de joi, 26 iulie 2012, la ora 19.21, a avut, în mod excepțional și în afara 
formatului obișnuit din ultima perioadă, un invitat, domnul Cristian-Tudor Popescu; la 
întrebarea explicită a moderatoarei, doamna Monica Ghiurco, acesta a făcut mai multe 
afirmații electorale vădit în favoarea demiterii domnului președinte (redăm una dintre 
ele: Monica Ghiurco: Întreb cetățeanul Cristian-Tudor Popescu, în aceste condiții v-ați 
pierdut motivarea de a merge la referendum, veți merge la vot duminică?, Cristian 
Tudor Popescu: Eu voi merge la referendum și voi vota, așa cum, de altfel, am și scris, 
am și spus, voi vota „da” la acest referendum.) 

 
 
 
Vă semnalăm că, prin acest evident dezechilibru între părerile pentru și 

împotriva demiterii, au fost încălcate următoarele prevederi legale: 
 
(1) în conformitate cu Articolul 3 al Deciziei CNA nr. 586 din 10 iulie 2012 

pentru reflectarea pe posturile de radio și de televiziune a referendumului privind 
demiterea Președintelui României, care prevede că „în cadrul emisiunilor de dezbatere, 
numărul participanților care exprimă puncte de vedere pentru și împotriva demiterii 
Președintelui României trebuie să fie egal; în cazul în care unul dintre cei invitați nu 
participă, acest fapt trebuie menționat pe post; absența punctului de vedere al uneia 
dintre părți nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparțialității“ 

 
(2) în conformitate cu Decizia Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputaților 

și a Senatului privind repartizarea și monitorizarea timpilor de antenă din data de 11 
iulie 2012, care prevede că doar în zilele de marți și joi ale campaniei electorale să aibă 
loc emisiuni electorale la postul public de televizune TVR 1 

 
(3) în conformitate cu Articolul 69 al Deciziei nr. 220 din 24 februarie 2011 

privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care prevede, la Aliniatul 1, 
că „în programele de ştiri radiodifuzorii trebuie să asigure o prezentare echilibrată a 
reprezentanţilor puterii şi opoziţiei, ţinând cont de ponderea partidelor parlamentare, 
de importanţa temelor aflate în dezbatere şi, după caz, de reprezentarea partidelor la 
nivel local“ și, la Aliniatul 2, că „în emisiunile de dezbatere numărul reprezentanţilor 
puterii şi ai opoziţiei trebuie să fie egal“ 
 

 
 
Prin urmare, vă solicităm să binevoiți a restabili echilibrul între părerile pentru 

și împotriva demiterii, așa cum este el prevăzut de lege, și să dispuneți acordarea, în 
cadrul campaniei, a unui spațiu de emisie echivalent susținătorilor părerii împotriva 
demiterii, respectiv, Echipei de campanie a domnului Traian Băsescu, inclusiv a unui 
spațiu similar de emisie în cadrul „Jurnalului TVR” de vineri, 27 iulie 2012, de la ora 
19.00, de pe postul TVR 1. 
 
 

 
București, 27 iulie 2012           Bogdan Oprea, 

 purtător de cuvânt al campaniei  
dlui Traian Băsescu 

 


