emisiune-rmgcSlaba mediatizare a protestelor din Piața Universității, unde mii de oameni cer oprirea proiectului minier de la Roșia Montană și demisia premierului Victor Ponta, are drept cauză principală modul în care compania Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a avut grijă șă-și cumpere liniștea în mass-media. De ani de zile, firma care vrea să pornească exploatarea minieră din Munții Apuseni a investit sume exorbitante de bani în televiziuni și presa scrisă, încheind contracte care nu mai lasău loc de mesaje critice la adresa proiectului de promovare a exploatării aurului din Munții Apuseni. Printre beneficiari se numără România TV, B1 TV, Realitatea TV, Antena 1, Antena 3, TVR, Pro TV, radiouri precum Radio ZU, Kiss FM, Europa FM, Radio 21 și Guerilla dar și publicații precum Săptămâna financiară, Evenimentul zilei, sau România liberă.

 
Tăcerea televiziunilor, cumpărată cu publicitate

In ultimii 3 ani, RMGC, ar fi platit presei peste 12 milioane de euro pentru unele spoturi publicitare. Cei mai multi bani au fost platiti in 2009, perioada in care guvernul sustinea proiectul minier. Astfel, cea mai mare suma de bani a primit-o Realitatea TV, nu mai putin de 2,26 milioane de euro. Urmeaza Money Channel, cu 1,298 milioane de euro si ProTV cu 1,94 milioane de euro. Nici TVR nu a ramas mai prejos, televiziunea publica obtinand un profit de 1,092 milioane de euro din rularea unor spoturi publicitare.

In anul 2010, aceeasi companie ar fi schimbat strategia de alocare a bugetelor publicitare in functie de aparteneta politica a posturilor de televiziune si nu de ratingul lor. Astfel, RMGC a platit postului B1 TV suma de 284.000 de euro, Realitatea TV a primit 230.000 de euro, Antena 1 160.000 de euro, TVR 1 140.000 de euro, iar Antena 3 89.000 de euro.

[jwplayer config=”600×394″ mediaid=”45445″] sursa video: înregistrare B1 TV

 
România TV și B1 TV, cele mai multe reclame RMGC

De la începutul anului, RMGC a difuzat pe televiziuni 3.176 de spoturi publicitare, potrivit PaginadeMedia.ro. Campioana difuzării spoturilor primite de la RMGC este România TV (1.382 spoturi), urmată de B1 TV (1.174 spoturi). Pe locul 3 în topul televiziunilor cu spoturi RMGC difuzate, la mare distanță de primele clasate, de află Giga TV, post care retransmite Money TV (191 spoturi). Urmează, în ordine, Realitatea TV (149 spoturi), Antena 3 (70 spoturi), TVR 1 (68 spoturi), Kanal D (42 spoturi), Pro TV (31 spoturi), Antena 1 (31 spoturi), Prima TV (28 spoturi) și Naţional TV (10 spoturi).

Campania publicitară a RMGC a continuat și mai agresiv în această săptămână, după începerea rotestelor din Piața Universității. Un spot nou care promovează mineritul la Roșia Montană – care îi are protagoniști pe minerii de la Roșia Montană, în frunte cu liderul sindical – a fost difuzat pe Antena 1 și pe Antena 3.

Pe lângă spoturi publicitare, Roșia Montană Gold Corporațion (RMGC) și-a promovat proiectul minier și prin emisiuni sponsorizate. Multe dintre ele erau dezbateri despre Roșia Montană. O parte din televiziunile care le-au difuzat au fost sancționate de CNA pentru că sponsorizarea a provenit “de la o companie direct interesată de rezultatul dezbaterilor, ceea ce va constitui influenţarea mesajului şi producerii întregii emisiuni”.

La televiziunea publică au existat chiar emisiuni întregi sponsorizate de de RMGC. Potrivit Agenției de Monitorizare a Presei, încheierea unei relații financiare cu instituția media, RMGC nu mai lăsa loc de mesaje critice la adresa proiectului de promovare a exploatării aurului din Munții Apuseni.

 
La radio, “tăcerea” a fost de aur

Conform Forbes Romania compania Rosia Montana Gold Corporation a comandat 1.349 de reclame pe posturile de radio, in ultimii trei ani și jumatate, conform monitorizarii Afla Cont. Cel mai intens „bombardament” radio a fost in 2011, cand au fost difuzate 739 de spoturi in valoare bruta de 426.052 euro (rate card).

In primele șapte luni ale acestui an, Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) a beneficiat de 150 de reclame radio, reprezentand 61.146 euro (rate card), potrivit monitorizarilor Alfa Cont.

Radiourile pe care s-au derulat campaniile de promovare au fost: Radio ZU (20.592 euro), Kiss FM (17.415 euro), Europa FM (13.559 euro), Radio 21 (6.952 euro) și Guerrilla (2.628 euro). Toate cifrele reprezinta bugete calculate pe baza tarifelor-lista de publicitate. Cel mai bogat an in publicitate de la RMGC a fost 2011, cand s-au difuzat 739 de reclame pentru un volum brut de publicitate radio de 426.052 euro (rate card). Acest buget brut a fost mai mare cu 106,5% decat cel din 2012 și cu 989% mai mare fața de cel din 2010.

Anul trecut, RMGC a consumat publicitate radio in valoare de 206.276 euro (rate card). Au fost alese doar trei rețele, cu cea mai bună audiență: Radio ZU (76.640 euro), Kiss FM (75.635 euro) și Europa FM (54.000 euro).

 
Cum și-a făcut RMGC imagine în presa scrisă

Şi ziarele au primit de-a lungul timpului bani frumoşi. Spre exemplu, anul acesta, cei mai mulţi bani i-a primit „Săptămâna Financiară”, 25,5 mii de euro, urmată de „România Liberă”, cu 24,65 mii de euro, „Evenimentul zilei”, cu 22,31 mii de euro, şi „Ziarul Financiar”, cu 17,65 mii de euro.

Anul 2011 a fost cel mai bogat în publicitatea de la compania Roşia Montana Gold Corporation pentru presa scrisă. Au fost comandate 853 de machete publicitare în valoare brută de 2.746.451, conform Alfa Cont. Bugetul a fost mai mare cu 152,6% față de 2010 și cu 86% față de 2012.

Anul trecut, în 2012, RMGC a consumat 381 de machete publicitare în valoare brută de 1,47 milioane de euro (rate card). Publicațiile care au obținut cele mai mari bugete (rate card) de la această companie au fost: „Evenimentul Zilei” – 183.900 euro, „Libertatea” – 154.200 euro, „Jurnalul Național” – 140.500 euro, „România liberă” – 106.950 euro, „Ziarul Financiar” – 88.000 euro și „Adevărul” – 78.000 euro. În topul publicațiilor cu publicitate de la RMGC se mai înscriu: „Gazeta Sporturilor” – 75.600 euro, „Capital” – 68.400 euro și „Click!” – 61.900 euro.

 
Milioane de dolari investite în imagine

În 2012, Gabriel Resources, compania care deţine 80,69% din Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), a cheltuit pe “comunicare externă” peste 13 milioane de dolari canadieni. Dolarul canadian are o paritate aproape unitară cu cel american, respectiv 1 CAD = 0,96 USD. Asta după ce în 2011, bugetul de “comunicare externă” a fost de 19 milioane de dolari.

“Comunicarea externă” sunt atât acţiunile publicitare, cât şi cele de lobby. O parte a activităţilor de lobby pot fi încadrate însă şi la capitolul din buget intitulat “legal”, multe firme de lobby având titulatura de firme de avocatură. Acest din urmă capitol a fost de asemenea alimentat cu sume uriaşe în ultimii ani (7 milioane de dolari, respectiv 5 milioane de dolari).

buget_rmgc
sursa foto: Mihai Goțiu (VoxPublica)
 

După cum se poate observa, “comunicarea externă” a fost cea mai mare “investiţie” a Gabriel Resources, de aproape o treime din buget, şi împreună cu capitolul “legal” reprezintă aproape jumătate din cheltuielile unei companii care se pretinde a fi “minieră”!

Tabelul în care pot fi văzute toate aceste sume este extras dintr-un document intern al Gabriel Resources, “Management’s Discussion and Analysis”, din 14 martie 2013.

5 COMENTARII

Comments are closed.